Recept: Nasi

IMG_1062

Vandaag heb ik weer een heerlijk recept voor jullie. Eerst twijfelde ik of ik dit wel online moest zetten, omdat ik niet weet of jullie het wel zo leuk vinden om recepten te lezen als ik. Maar deze nasi is zo ontzettend lekker dat ik dit niet aan jullie voorbij kon laten gaan. Deze nasi is een heerlijk rijstgerecht vol groente en zonder zakjes en pakjes. Gezond ook nog dus!

Ingrediënten voor 4 personen:

– 400 gram rijst (wij hebben een mix van gewone rijst, wilde rijst en rode rijst gebruikt en deze raad ik jullie echt aan, deze is heerlijk!)
– 350 gram kipfilet
– Groente naar keuze. Wij gebruiken meestal: 1 prei, 2 uien, 300 gram witte kool en een bakje champignons. Op bovenstaande foto zit er ook rode paprika door maar dat vond ik toch iets minder.
– Sambal
– Trassi
– Ketjap
– Kipkruiden
– Ketoembar (gemalen korianderzaad)
– olie om in te bakken

IMG_0605

Bereiding:

1. Zet het water voor de rijst op.
2. Snij ondertussen de kip en groente in stukken en kruid de kip met kipkruiden.
3. Voeg de rijst toe als het water kookt. Volg de instructies op het pak voor de tijden. (Onze rijst moest 23 minuten koken. Meergranenrijst maar 8, maar moet wel 15 minuten koelen.)
4. Doe de olie in de wok en laat dit even verhitten. Voeg de ui, een mespuntje trassi en een theelepel sambal toe. Laat dit 2 minuten bakken.
5. Voeg hierna de kip en wat ketoembar toe en laat dit even meebakken totdat de kip rondom bruin is.
6. Voeg de rest van de groente toe.
7. Als de rijst klaar is giet je deze af en schep het daarna in de wok en meng het goed met de groente.
8. Voeg 3 eetlepels ketjap toe en laat dit nog even bakken.
9. Serveer de rijst in een kom en eet smakelijk!

IMG_0658

Tip: Serveer de nasi met wat minder of geen kip, maar maak er een kleine rijsttafel van. Serveer de nasi met gemarineerde kipspiesjes en gado gado: bak wat groente (boontjes, taugé enz.), kook eieren en maak satésaus. Giet de saus over de groente en eieren, eventueel een beetje over de kip en nasi en je hebt een heerlijke uitgebreide maaltijd!

Vinden jullie het leuk om regelmatig recepten te lezen op beamingbeauty? Zelf ben ik dol op eten en koken en draaf er misschien een beetje in door haha, dus laat me weten wat jullie ervan vinden!

6 thoughts on “Recept: Nasi

Geef een reactie

