Oogcreme: wat is het en is het echt nodig?

eyes

Je ogen zijn natuurlijk een belangrijk deel van je gezicht en daarom moet je ze goed verzorgen. Maar heb je daar nou echt oogcrème voor nodig? Heeft dat nou echt een toegevoegde waarde? Zelf vind ik mijn ogen zeer belangrijk, ik trek er graag de aandacht naar toe en vind het dus ook belangrijk dat mijn ogen en het gebied er rondom heen er goed uit ziet. Maar wat heb je daar nou echt voor nodig?

Wat is oogcrème?

Zoals je zelf wel weet is de huid rondom je ogen dunner en kwetsbaarder dan de rest van je gezicht. Ook ontstaan hier sneller lijntjes en natuurlijk ook wallen. De huid rondom je ogen wordt dan ook niet soepel gehouden door talgkliertjes. Een oogcrème zou hier het perfecte middel tegen zijn. Veel oogcrèmes zijn bedoeld om de lijntjes strakker te trekken maar toch bestaan er ook crèmes met andere doeleinden. Zo zou er ook een crème bestaan die werkt tegen dikke ogen, je weet wel, dat gevoel dat je krijgt als je lang hebt gehuild. Deze zou het vocht weer wegtrekken. Nou dat klinkt toch ideaal!
Ook bestaan er ‘normale’ hydraterende oogcrèmes, deze maakt de huid soepel en zacht. Daarnaast zijn er nog oogcrèmes tegen donkere kringen, gevoelige huid en tegen de rimpels. Maar is dit nou echt nodig en werkt dit nu echt?

SAM_0727

 

Zoals jullie kunnen zien is mijn huid onder mijn oog en bij mijn ooghoek niet perfect. Het is best, ja, droog? Gevoelig? Donker? Je zou dus zeggen dat ik een perfecte kandidate ben voor een oogcrème en heb deze een tijdje geleden dus ook gekocht. Maar heeft het ook gewerkt? Daar kan ik heel kort over zijn: nee. Het is nog steeds droog, gevoelig en ik heb vooral nog donkere kringen. Wel voelt het fijn als je opsmeert, maar daar blijft het voor mij dan ook bij.

Maar wat zeggen deskundigen erover?

Velen zeggen dat speciale oogcrème niet nodig is. Als je goed naar de ingrediënten kijkt zie je dat deze precies hetzelfde is als een dagcrème. Het zou gewoon geldklopperij zijn. Dit is ook de mening van Paula Begoun. Zij zegt: het enige wat je krijgt is een verpakking wat de helft is van een verpakking van een dagcrème en ze kosten twee keer zoveel. Ze hebben geen speciale ingrediënten. Als je huid rondom je ogen gevoelig is, is de rest van je huid op je gezicht ook gevoelig. Is het droog, is je hele huid droog enzovoort. Naar mijn idee heeft ze hier wel gelijk in. Naar mijn mening heeft niet alleen de huid rondom je ogen, maar je hele gezicht milde verzorging nodig. Ik pak dan ook vaak gewoon mijn normale nachtcrème. (Ja ik gebruik nachtcrème, want dat verschilt ook niet veel met dagcrème haha).

Nu vraag ik me af wat jullie ervan vinden? Zijn jullie van mening dat oogcrème werkt/heb jij oogcrème? En zo ja, merk je dan ook echt verschil? Ik ben benieuwd!

14 thoughts on “Oogcreme: wat is het en is het echt nodig?

  1. Ik gebruik wel een oogcrème, maar merk inderdaad weinig verschil! Wilde eigenlijk op zoek gaan naar een nieuwe, maar zo te lezen kan ik ook gewoon mijn dagcrème gebruiken onder mijn ogen!

  2. Ik weet dat een oogcrème een tikkeltje vetter is dan je gezichtscrème, maar ik gebruik er op dit moment eentje, maar veel verschil merk ik niet. Alhoewel mijn schrale plekjes zijn verminderd. :D Nog even doortesten en ben benieuwd naar het effect.

  3. Wat een goed artikel :-) Ik gebruik geen oogcrème. Maar, ik heb ook geen last van een droge huid rondom mijn ogen en ik heb nog geen enkele rimpel :-) Stel dat ik toch iets moet gaan gebruiken voor mijn ogen, zal ik eerst met een dag- en/of nachtcrème beginnen. Ik vind een oogcrème geldklopperij. En, ik las in jouw artikel dat er meestal ook dezelfde bestanddelen inzitten als in een dagcrème.

  4. Leuk artikel!
    Ik gebruik geen oogcreme. Ik gebruik een nachtcreme dat ik ’s avonds goed in laat trekken, en overdag een creme als ik uit de douche kom. Dat vind ik wel genoeg ;-)

  5. De huid rondom je ogen is toch wel anders. Paula Begoun heeft dit gezegd op het moment dat ze een nieuw product lanceerde voor zowel gezicht als ogen … ook lekker marketing dus ;-)

    • Ik ben het zeker met je eens dat de huid rondom de ogen anders is! En alle mensen/bedrijven die cremes produceren kletsen natuurlijk mee mat hun uitkomt haha, maar als ik mijn oog en gezichtscreme vergelijk is het inderdaad precies hetzelfde en voor mij persoonlijk merk ik ook inderdaad geen verschil.

  6. Ik heb zelf één keer een oogcreme gebruikt, en dat vond ik heel onprettig dat ik de volgende keer mijn dagcreme maar wat dikker onder mijn ogen smeerde, en dat vond ik wel heel fijn haha! Een oogcreme is ook eigenlijk geldklopperij, vooral als je nu ook zegt dat het dezelfde bestanddelen bevat als dagcreme!

Geef een reactie

